Ako vnímali pandémiu študenti zubného lekárstva? Čo im priniesla a čo zobrala zo študentského života a samotnej výučby na fakultách? Mala výučba aj svoje pozitíva, ktoré je vhodné využiť aj v budúcnosťi? Opýtali sme sa prezidenta Slovenského spolku študentov zubného lekárstva Marcela Paľovčíka, študenta 5. ročníka LF UPJŠ v Košiciach.
Pandémia priniesla do študentského života veľa nových situácií a neistoty. Pochopiteľne, nikto nebol na takúto situáciu pripravený – tak ako my, ani učitelia.
Náhradná dištančná výučba bola vo veľkej miere o samoštúdiu – založená na textovom spracovaní stanovených tém vopred určeného rozsahu, prípadne doplnených o vytvorenie powerpointovej prezentácie. Veľmi záležalo od vyučujúceho, ako bol schopný sa s danou situáciou vysporiadať a viesť náhradnú výučbu. Študenti v mnohých ohľadoch vnímali, že povinností bolo viac, ako za bežných okolností. V nižších ročníkoch to nemusel byť až taký problém, keďže výučba pozostáva z teoretických predmetov. Avšak, vo vyšších ročníkoch nám chýbali hlavne praktické cvičenia a kontakt s pacientom, čoho niekedy nie je dostatok ani za normálneho priebehu semestra.
Veľká vďaka patrí tým, ktorí to s učením myslia naozaj úprimne a snažili sa výpadok v našej praktickej výučbe nahradiť aspoň zadávaním kazuistík virtuálnych pacientov, čo je do praxe samozrejme oveľa prínosnejšie, ako spracovávanie textov.
Počas pandémie bolo dostupné enormné množstvo online prednášok/ webinárov z dielne komerčných firiem, zahraničných lekárskych fakúlt alebo iných vzdelávacích inštitúcií, v rámci ktorých mali študenti možnosť získať nielen teoretické, ale aj praktické vedomosti – a bezplatne. Prednášajúci prezentovali množstvo prípadov zo svojej praxe a ich riešenia, čo v mnohých ohľadoch efektívne nahrádzalo dokonca aj samotnú výučbu na fakultách.
Pokladáme to za veľmi vhodný spôsob náhrady výučbového procesu v takýchto kritických situáciách, ktoré by sa mohli v budúcnosti objaviť, a ktorým by sa mali naše fakulty viac zaoberať.
Skúšanie sa väčšinou konalo prostredníctvom jednej z videokonferenčných aplikácií, ale v niektorých prípadoch mohli v júni prebiehať skúšky už prezenčnou formou.
Korona-kríza nám naplno ukázala, ako kruciálne je potrebná modernizácia výučby na lekárskych fakultách. Teraz je na vedení každej fakulty a ich akademických samosprávach, aby si vedeli túto situáciu čo najlepšie vyhodnotiť a posunúť sa vpred. Zároveň vyzývame študentov, aby sa zapájali do vnútorného hodnotenia kvality výučby na svojej fakulte/univerzite a nebáli sa pripomienkovať vzdelávací proces, čo veľmi pomôže k jeho napredovaniu.
Momentálne prebieha aj zber dát od Študentskej rady vysokých škôl a Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo, ktorý má za úlohu komplexnejšie zistiť aký dopad mala pandémia na život študentov a priniesť podnety k zlepšeniu.
Ako študenti pokladáme za dôležité, aby boli vždy a za každých okolností dostupné online prednášky a ďalšie výučbové materiály, a v neposlednom rade je potrebná ich pravidelná aktualizácia – aspoň to by mohlo byť malým krokom vpred. Ak by sa moderné výdobytky v rámci výučby využívali na našich fakultách vo väčšej miere, tak by bol prechod na dištančnú formu výučby nepochybne menej bolestivý.
Zdroj: Časopis Zubný lekár, jún 2020